L’AFA de l’escola La Mirada hem explicat en diversos comunicats les raons per les quals no volem que l’escola s’ubiqui a La Guinardera. Ho vam explicar a un article de ElCugatenc que us deixem a continuació.
Amb la sentència del TSJC, la construcció de l’escola pública La Mirada ja tenia via lliure el mes de novembre de 2023. Els tràmits per iniciar les obres de l’escola ja podrien haver-se posat en marxa i, per tant, ja portem tres mesos de retard a causa de la incapacitat del govern per tirar endavant el projecte. Es confirma per fi que s’ha desencallat el conflicte i ara podem reprendre el projecte on es van aturar el novembre del 2022.
En les darreres setmanes a instàncies de l’AFA, el govern ha explorat una alternativa, preguntant a protecció civil si gràcies als canvis recents en la normativa es podria recuperar la parcel·la inicial. Una opció que no veiem amb mals ulls des de les famílies de l’escola i de la que n’hauríem de tenir resposta ben aviat. Per altra banda, el govern ha plantejat també dues opcions per ubicar l’escola, una a l’avinguda la Clota que ja ha quedat descartada pel mateix ajuntament i una altra opció és tornar a començar de zero en una parcel·la emplaçada a un altre barri, a la Guinardera.
Deixant de banda que sense obstacle judicial, no té cap sentit valorar altres opcions, creiem que és necessari explicar el nostre punt de vista sobre aquesta proposta ubicada a l’Avinguda Europa, a tocar amb els vuit carrils de l’autopista C-16 i adjacent als quatre carrils de l’Avinguda Europa, la primera parcel·la que trobes en sortir de l’autopista.
Els que coneixem la zona, no ens cal que un gran esforç d’imaginació per adonar-nos que una escola a la Guinardera no seria una escola de barri, i això és així no tant per la distància sinó perquè està fora de l’entramat urbà del barri, segregada i aïllada per l’urbanisme de la ciutat. Tant és així que cal travessar una autopista per tal d’accedir-hi, a través de la ronda.
Una escola de barri, tal com diu el seu nom, és una escola integrada dins de l’entramat urbà, que genera sinergies comercials, socials i emocionals amb el seu entorn que són font de dinamització i cohesió de la ciutat en tots els àmbits. Es generen dinàmiques que promouen els comerços de proximitat, mercats, entitats i serveis com biblioteques, parcs, acadèmies, etc. El fet de trobar-se en dins el tramat urbà, com és evident, facilita la mobilitat sostenible i l’autonomia dels infants afavorint la conciliació familiar i laboral. Una escola de barri fomenta sinergies amb l’entorn on hi poden haver places o parcs propers, promou la socialització de les famílies i la seva integració en el barri, generant sentiment de pertinença. Podríem continuar parlant extensament dels avantatges que suposen les escoles de proximitat, però crec que ja n’he fet un bon resum. Cal tenir molt en compte que tots aquests avantatges tenen molt pes a l’hora de triar escola.
L’escola de la Guinardera esdevindria l’única escola pública emplaçada a un barri a on no viu ningú, un barri de sòl industrial. L’escola pública més propera a una autopista en tota la ciutat, estaria situada a 1,2 quilòmetres dels ferrocarrils (entrant en el top 3 d’escoles públiques més allunyades d’estacions de tren). I el més rellevant, no hi hauria cap habitatge de Volpelleres que tingués menys temps de trajecte a peu o en bicicleta de casa seva fins aquesta escola que de casa a l’altra alternativa del barri, l’escola l’Olivera, generant una deficiència objectiva evident.
Però una escola en aquesta ubicació no només seria una escola als afores sinó que seria l’única escola pública de Sant Cugat que es trobarà paret amb paret amb l’autopista, deixant els pertinents 50 metres legals de separació. Ens preguntem si aquesta proposta pot ser considerada una alternativa en un moment en què la ciència ha pogut demostrar com pot arribar a influir la contaminació en la salut dels infants.
Els estudis que relacionen, per una banda, la proximitat a una autopista amb contaminació i per l’altra, la relació entre l’alta contaminació amb la salut i el baix rendiment cognitiu, són nombrosos. Fins al punt que l’agència de salut pública de Barcelona ha publicat unes recomanacions per reduir contaminació de l’aire en escoles i la primera és: Noves escoles lluny del trànsit.
Dit això, no són aquests, prou motius per qüestionar la viabilitat de l’estudi d’aquesta proposta? A més el govern ja disposa d’un informe emès recentment pel Servei de Sostenibilitat i Medi Ambient de l’Ajuntament on es descarta la viabilitat d’aquesta opció per l’elevada contaminació ambiental i acústica i per anar en contra de la mobilitat sostenible. Hem de prioritzar una ubicació que protegeix l’arbrat a costa de perjudicar els infants?
Avui dia hi ha nombroses publicacions científiques que evidencien que la salut dels infants és especialment vulnerable a la contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit motoritzat. Aquesta exposició a la contaminació en edats en creixement, està relacionada amb el retard en el desenvolupament cognitiu, augment de pneumònies, relació amb el càncer infantil o l’asma. Per aquest motiu ha sorgit el Grup de Treball de Salut Mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria que ha publicat un decàleg en què criden a l’administració i als responsables en planificació urbana, mobilitat, salut i educació, a portar a terme accions urgents en els diversos eixos, entre els quals: reducció de la contaminació, atmosfèrica i acústica, foment de la mobilitat activa per al desplaçament als centres educatius i augmentar el contacte amb la natura.
Com a famílies, no només ens preocupa la salut dels infants de l’escola, presents i futurs, sinó també el medi ambient. Per això creiem que cal fomentar un transport sostenible, a peu o en transport públic. En darrer terme, però no menys important: La Mirada és una escola del barri, de Volpelleres. Les famílies, alumnes i docents en formem part i contribuïm activament al teixit social i econòmic del barri. Per tant, creiem elemental no ignorar l’impacte de l’exili de La Mirada a un altre barri en aquests teixits, incipients i delicats, curosament establert en vuit anys d’existència de l’escola al barri.
Des de l’AFA la Mirada vetllarem perquè aspectes tan essencials com la salut dels infants i la qualitat del servei es preservin i siguin punts clau a l’hora de decidir on ha d’anar l’escola; com hauria de ser-ho per a qualsevol administració a l’hora de prendre aquest tipus de decisió.
Per tots aquests motius, l’AFA de la Mirada descartem l’opció de la Guinardera com un emplaçament adequat per construir l’escola La Mirada.